Verzacht het leed dat 404 heet

Het gebeurt me gelukkig niet vaak. Maar als wel, dan is het meestal een moment van Wat nu weer?!. ‘Page not found/server error 404/pagina niet gevonden’, je kent het wel. Je klikt een link aan en belandt in niemandsland. Je maakt een typfout en vindt niet de gezochte informatie, maar wordt slechts geconfronteerd met je eigen onvermogen. In sommige templates zit standaard een draakje of ander grapje voor de 404-pagina. Maar hoe maak je die 404-pagina echt onderscheidend of verrassend?

Eerlijk is eerlijk, als mijn webbouwer me er niet op had gewezen had ik nu ook zo’n draak gehad. Ik had namelijk precies 0 seconden aan mijn 404-pagina gedacht. Maanden was ik bezig met het bedenken en invullen van mijn site. Beelden geschikt maken, teksten schrijven, een nieuw logo zelfs. Maar dat er iets fout kon gaan bij het bezoeken van de site was niet eens in mij opgekomen. Gelukkig werd ik erop gewezen, vlak voordat de site klaar was. En een geinige invulling was zo bedacht en uitgevoerd. Zonde als ik die kans gemist zou hebben.

Dat is dus wat 9 van de 10 keer wel gebeurt. Gemiste kansen te over. Ja, van Bol en Cool Blue kun je verwachten dat alles tot in de puntjes doordacht is. Maar dat zou ik van heel veel andere merken ook verwachten. Ik ging voor de gein eens kijken wat enkele grote merken doen. Zo ging ik naar post-nl, waar onlangs een pakketje van mij ‘niet gevonden’ werd. Je zou denken dat ze een mooie, verzachtende inhaker zouden hebben (ze schijnen vaker pakketjes kwijt te raken). Je raadt het al, niet dus. Over een andere boeg dan maar, Het Rijksmuseum zou toch zeker iets prachtigs bedacht hebben?! Nope. Ik bladerde online dus even door hun archief en vond bijvoorbeeld een prent getiteld ‘De blinden leiden de blinden’. Lijkt me ideaal voor dit doel. En zo zien mensen nog eens iets anders dan De Nachtwacht.

Pareltjes

Gelukkig zijn er ook heel veel pareltjes te vinden. Pagina’s die je ergernis of verwarring wegnemen en een glimlach op je gezicht toveren.
Neem bijvoorbeeld De Volkskrant, die je met Sigmund een zen-momentje biedt. Of het AD, dat eveneens met een cartoon laat zien dat men je frustratie herkent. De KNHB (hockeybond) sluit met een simpele illustratie en tekst mooi aan op de sport en voetbalclub ADO zeg ut op ze Haags.
Ook eenvoudig, maar passend en mooi gemaakt, is de pagina van Blendle. Een club waarbij je mag verwachten dat ze dit begrijpen en tot mij grote opluchting ook doen.
Een klassieker, die laat zien hoe kinderlijk eenvoudig het kan zijn om aan te sluiten bij je merk én bij de beleving van de zoekende, is Calvé met ‘Helaas pindakaas’. Net zo klassiek en sympathiek vind ik de pagina van de Hema met hun ‘mispouce’.

Zo simpel kan het zijn. Dus, heeft jouw site of dat van het bedrijf waar je werkt nog zo’n ondergeschoven kindje: hup, aan de slag. Bedenk iets moois of schud de webafdeling wakker en verzacht het leed van de verdwaalde bezoeker!

Tip

Mocht je even niets te doen hebben, dan kan ik je het zoeken naar leuke 404-pagina’s van harte aanbevelen. Typ de site in waar je wilt zoeken en plak er bijvoorbeeld ‘/foutje’ achter. Mocht je een pareltje vinden: laat het me weten! Mocht je een pareltje nodig hebben: je weet me te vinden 😉

Voor mijn eigen 404-pagina maakte ik een eenvoudige animatie van mijn logo.