Hoe doorvragen leidt tot een beter ontwerp
Als een klant precies weet wat hij wil en mij vraagt dat te maken, waarom zou ik dat dan niet gewoon doen? Het kan verleidelijk zijn (lekker makkelijk), maar het is interessanter om eerst te onderzoeken waar dat vastomlijnde idee vandaan komt. Is het weloverwogen of meer een gevoel? Is het omdat de klant zelf zo van geel houdt, of omdat geel in dit geval past bij de doelstelling, het product of de doelgroep?
Mijn klant, Ronald Lindenburg, die vroeg om een zwart rechthoekig logo en zelfs precies wist hoe de typografie erin moest komen te staan, had daar zeker wel een idee bij. Alleen was dat vooral gedreven door wat hij al kende, dat wat hij bij anderen zag. Terwijl hij met zijn nieuw te openen optiekzaak ‘Optieker’ juist wilde opvallen en een eigen identiteit wilde neerzetten. Hij had ook heel goed voor ogen wat voor soort klanten hij wilde bedienen en hoe de sfeer in zijn winkel moest worden (modern, maar wel warm). Die kennis hielp mij om beter te begrijpen wat voor huisstijl daarbij zou passen.
Herkenbaar en verrassend
Een goede huisstijl geeft je handvatten om herkenbaarheid in alle uitingen te creëren. In dit geval van gevel tot advertenties en draagtassen. En zo koos Ronald uiteindelijk een logo dat uit twee cirkels bestaat. Die cirkels zou je kunnen je zien als verwijzing naar ogen, een bril of lenzen. De ronde vormen zijn tegelijkertijd vriendelijk en toch strak. Met daarnaast een warm kleurenpalet en heldere typografie krijgt het een eigen ’smoel’. Een huisstijl die met gebruik van een aantal vaste elementen zorgt voor herkenbaarheid en daarbinnen ruimte laat voor verrassingen. Inmiddels is Optieker al 6 jaar een goedlopende winkel en een begrip in Pijnacker.
Met andere woorden: Sta vooral open voor verrassingen. Zo krijg je misschien niet wat je vraagt, maar wel wat je nodig hebt!
Zie hier meer werk dat ik maakte voor Optieker.