Of mag lelijk ook?
Wachtend bij een tankstation in een slaapstadje in Californië viel mijn oog op een loods aan de overkant. Auto Parts stond er met grote letters op. Heel grote, lelijke, knullige letters. Mijn beroepsgedeformeerde brein had meteen de neiging er iets aan te willen doen, verbeteren, verfraaien. Maar terwijl ik daar stond vroeg ik me af of dat ook nodig was. Deze tent stond er zo te zien al een tijdje.
In gedachten zag ik hoe het zo gekomen was. Twee broers hadden een loods gekocht om een eigen zaak te beginnen. Auto-onderdelen en zo. Er moest een naam komen, zoveel wist broer 1 (het marketingbrein van de twee).
Broer 1: ‘Let’s call it Napa. That’s where we are. People know it’.
Broer 2 (de praktische): ‘Fine. I like that. Napa Auto Parts.’
Broer 1: ‘We need to put it up there in big letters.’
Broer 2: ‘Sure, I can fix that.’
Broer 1: ‘Need to be able to read it from far!’
Broer 2: ‘Got ya!’
Broer 2: ‘Do you mind if the letters are square? It’s easier that way’.
Broer 1: ‘Hell no, just fix it!
Broer 2: ‘Can’t fit Napa on the side.’
Broer 1: ‘Auto Parts will do the job’.
En nu, wat zal het zijn, 20 jaar later? staat de loods er nog en doen ze prima zaken. Geen duur logo, geen grote campagne. Slechts het vervullen van een behoefte aan auto-onderdelen.
Passend lelijk
Op de juiste manier opvallen hoeft niet per se esthetisch te zijn. Wat nodig is hangt onder andere af van de omgeving waarin je verkeert en bijvoorbeeld wat de concurrentie doet. In Nederland zul je misschien minder makkelijk wegkomen met een dusdanig onprofessionele gevel als in dit voorbeeld. Toch zijn er genoeg bedrijven met, in mijn ogen, schreeuwend lelijke huisstijlen. Neem Kruidvat. Ik denk dat weinigen me zullen tegenspreken als ik zeg dat dat bepaald geen fraaie winkels zijn. Alleen weet iedereen precies waarom je daar moet zijn: voor de lage prijzen. Ze pretenderen niet om een chique parfumerie te zijn. En dus klopt de huisstijl met wat ze willen uitdragen. Niet mooi, maar wel passend en bovendien professioneel aangepakt.
Mooi mag
Zeker in Nederland, waar het vormgevingsniveau hoog ligt, zie je veel doordachte huisstijlen. Mooi is niet altijd een criterium, maar gelukkig vaak genoeg wel. Mooi is voor mij als vormgever leuk, maar als de boodschap iets anders vraagt kan ook dat juist een ‘mooie’ uitdaging zijn. Denken vanuit wat nodig is en niet alleen vanuit esthtische waarden is de kern van een goede huisstijl. Dus mooi mag, maar goed moet!